Machu Picchu

Trekkingtur over Salkantay passet

19 °C

Efter at vaere ankommet til Cuzco skulle vi finde en trekkingtur til Machu Picchu.
Vi havde ikke vaeret ude i god nok tid til at bestille den klassiske Inka rute, som bliver udsolgt 3-6 maaneder i forvejen. Men der findes mange andre Inka ruter til Machu Picchu, den klassiske er bare den bedst kendte, og dermed ogsaa den dyreste (startpriser fra 400$, op til et par tusinde $ for et lettere selvmodsigende luksustrek med rigtig mad og hotelovernatninger).

Paa hovedpladsen i Cuzco findes der et utal af rejsebureauer og andre goeglere som ikke vil lade een vaere i fred - vi havde dog soegt lidt inden, og havde fundet et bureau der hed HikingPerú, der havde faaet okay tilbagemeldinger paa trods af absolut rimelige priser - et godt tegn var at der ikke stod nogle ude foran deres indgang, og proevede at fange en (jo mere desperat de proever at saelge noget, jo daarligere er produktet ofte).
Vi bestilte et trek til Machu Picchu der gik forbi Salkantay-passet til 160$ inkl. alle billetter, transfers, guide og mad - et trek paa 5 dage, ca. 80 km og en del hoejdemeter :-)

Vi blev hentet paa vores hostel naeste morgen kl. 4.30 (lige noget for 3 A-mennesker som os :)), og blev koert til en bus, der koerte os videre til vores startdestination, Mollepata.

Vores gruppe var paa 8 mennesker - os tre, to fransk-canadiske broedre, to schweitzere og vores peruvianske guide, Bonet. Derudover havde vi to kokke & en hestehvisker med et par heste til at hjaelpe os.
Vi havde vaeret i Puno og La Paz foer, som begge ligger hoejere end Cuzco, saa vi var fint aklimatiseret til hoejden.
Fra Mollepata der ligger i 2850 meters hoejde, havde vi 7 timers vandring foran os, og en stigning paa i alt 1000 hoejdemeter.

Dagen var virkelig flot, og ret haard med en masse hoejdemeter - men os tre vikinger satte et haesblaesende tempo, saa vi ankom til lejren i fin tid :)

Vi fik serveret et dejligt maaltid halvkogte ris med en skive agurk og et stykke lama-koed, og til dessert fersken/opvaskemiddel budding - delicious :)

Vores campsite laa hoejt og rimelig udaekket, saa der blev ofte -5 grader om natten - vores telt kunne ikke lukke fuldstaendig, saa der blev spoonet igennem i loebet af natten for at holde varmen! ;)

Naeste morgen blev vi vaekket med morgente kl. 5 (great!!), da vi havde den laengste dag foran os.

De tre halvtraette vikinger klar til endnu en dag.

Vi startede dagen med et par timers traven opad, da vi skulle naa det hoejeste punkt paa turen, Salkantay-passet, som ligger i 4600 meters hoejde.

Efter ca. 3 timers traven havde vi naaet toppen.

Efter at have sundet os lidt, boed resten af dagen paa cirka 7 timers gaaen nedad bakke. Det lyder umiddelbart lettere end at gaa op af bakke, men naar stien er smal og der er mange sten, er nedad bakke ikke specielt rart for knaene.
Vi kom dog hurtigt nedad, og holdt frokostpause i hoej solskin. Til frokost var der - surprise - ris!

Vi noed solen, og Aske fik en ny beundrer :)

Vi fortsatte nedad, og omgivelserne aendrede sig som vi kom laengere og laengere ned. Efter kort tid aendrede de snedklaedte landskaber sig til regnskov!

Stien var super smal, og paa den ene side var der en stejl skraent med 20-30 meter ned - lige plads til at heste der skulle den anden vej kunne passere!
Efter at have gaaet i 6 timer, og vaere naaet ned i 2600 meters hoejde, ankom vi til vores campsite for natten.
Vi havde holdt et godt tempo og havde tid til at besoege en varm kilde der laa i naerheden og bloedgoere vores traette foedder og nyde en enkelt oel :)

Om aftenen noed vi vores rismaaltid, og hyggede med gruppen. Mens vi sad og varmede os over en kop te var der en anden gruppe der ankom. De var gaaet en time tidligere end os, og ankom i fulstaendig moerke, 5 timer efter os. Da de endelig kom frem ventede der en lille overraskelse - deres heste var forsvundet, og de havde dermed ingen telte!
Vi spurgte hvilket selskab de rejste med, og fik at vide at det var Cave Tours. Cave betyder Vaer Opmaerksom paa latin, og det burde de nok have vaeret da de valgte rejseselskab..

Naeste dag fik vi lov til at sove helt til kl. 5.30 inden vi blev vaekket og skulle afsted igen.
Vi fortsatte i det semitropiske landskab, langs en stor flod.

Dagen boed paa mere regnskov, og en tur over denne flotte, stabile bro:
Og ja, det er knaekket bro der stikker ud for neden..

Efter i alt 6 timers trekking ankom vi til dagens campsite i byen Santa Teresa. Her saa vi hvordan et traditionelt peruviansk slagteri ser ud:
De interesserede medicinstuderende blev staaende og glanede i flere minutter og repeterede lidt anatomi (og var trods alt glade for at vi har en foedevarekontrol i DK) :)

Der laa ogsaa en varm kilde her, saa vi brugte endnu et par timer paa at loesne musklerne op i det varme vand.

Vi skulle vaelge om vi naeste morgen ville starte med en biltur paa en time, eller en gaatur af den samme vej paa fire timer - den billige rom tog beslutningen for os, og hele gruppen hyggede med rom/cola, faellessang (med Aske som en anden hvid Bob Marley) og piratbridge til langt ud paa aftenen (med vores aktuelle doegnrytme var det omkring kl. 11 :))

Magnus viste at han stadig har soldaterinstinkerne siddende paa rygraden - da der blev raabt Artilleri! gik han direkte i flyverskjul!

Naeste morgen koerte vi fra campsitet kl. 7, til et vandkraftvaerk en times koersel derfra. Herfra skulle gik vi langs en jernbanestraekning - en gang imellem kom der et tog, og saa var det om at komme ud til siden :)

Efter 3 timers gang var vi naaet til Aguas Calientes (betyder varmt vand, hvilket er lidt ironisk eftersom de fleste steder netop mangler varmt vand..).

Man skal igennem Aguas Calientes for at komme til Machu Picchu. Man kan enten gaa derop, eller tage en bus - vores tur inkluderede en overnatning i Aguas Calientes og bus derop naeste morgen, saa vi ville komme foer alle turisterne der tog en 1-dags tur derop.
Saa naeste morgen stod vi op kl. 4 for at naa den foerste bus - nu var vi jo naesten vant til det :)
Vi ankom til Machu Picchu lidt i 6, med 5 mennesker foran os i koeen, saa vi var nogle af de foerste der kom ind i ruinerne. Det var ganske taaget da vi ankom (det er vi jo efterhaanden ogsaa vant til...), men taagen gav stedet en fantastisk stemning.
Machu Picchu betyder Det Gamle Bjerg, og man regner med at der har boet 2-300 mennesker, hvilket virker som ganske lidt stoerrelsen taget i betragtning - men foerst og fremmest var stedet et reliogioest center, og man forstaar godt hvorfor peruvianerne blev fortryllet af stedet!

Taagen lettede dog hurtigt, og da der ikke var mange turister paa dette tidspunkt, havde vi en super mulighed for at udforske det uden at blive overrendt af amerikanere :)

De tre musketerer - nu med 45% mindre fedt (efter 80 km trekking og ris til alle maaltider, passer det nok meget godt :))

Det kan godt vaere at Inkaerne kunne klare meget - men det var til deres held at vikingerne aldrig naaede til Sydamerika ;)

Vi besteg det store bjerg modsat ruinerne, Wayne Picchu, for at faa udsigten ud over ruinerne. Skyerne trak dog ind over bjerget, saa vi maatte nyde vores frokost med denne flotte udsigt:

Skyerne forsvandt dog ogsaa, saa vi kunne udforske og lege videre efter frokost:

Forskere siger at Machu Picchu synker lidt hver aar - maaske er det fordi de dumme turister dyrker for meget parkour paa stedet...?

Vi blev indtil kl. 13-14 stykker, hvor der begyndte at vaere rigtig mange mennesker, og tog derefter tilbage til Cuzco.
Alt i alt var det et fantastisk trek, og Machu Picchu var en kaempe oplevelelse. Vi har nu restitueret i Cuzco et par dage, og tager videre til Lima senere i dag.

Haaber alle har det godt derhjemme, og endnu en gang tillykke til Joergen og Kirsten - 112 aar, waaauw :)